6. Sæt jer ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjule muligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive?, formering / årscyklus, rengøring osv. osv. Angiv litteratur.
Vinbjergsnegle/ Helix pomatia:
Føde: salatblade, mælkebøtteblade, agurk, visne blade, sneglene spiser gerne grønt og afvekslingsrigt, frugt, kløver, brændenældeblade, kogte kartofler
Rede/skjule muligheder: blade, mos, bark, grene, jord (til at grave sig ned)
Klima: fugtigt i terrariet, kalkrig skovbund
Sociale muligheder: solitær/enegænger (mødes gerne med andre til spisning)
Dag-/nataktive: dagaktive
Formering/årscyklus: Hermafrodit som lægger ca. 60 æg i en hule i jorden
Aktiv fra maj til oktober
Rengøring: Terrariet skal jævnligt renses for afføring og madrester.
Leopardsnegl/plettet gråsnegl/ Limax maximus:
Føde: ådsler, planterester, svampe, tør kattefoder, dræbersnegl, plettet voldsnegl, agersnegl/net-agersnegl, nøgen havesnegl, æggene af alle nævnte snegle, visnede planter og blade, lav og mos på grene, kogte kartofler og sjældent også frisk grønt.
Norske videnskabsmænd fandt ud af at leopardsneglen kun opnår kønsmodenhed hvis de kan dække deres relativ høje behov for protein.
Rede/skjule muligheder: under sten, mos, bark, grene, i jorden.
Leopardsneglen bevæger sig i en radius omkring 5-10 m fra deres bo/sovested.
Klima: fugtigt i terrariet, kalkrig skovbund (vi sprøjter 2x om dagen med en vandflaske regnvand ind i terrariet). Den bruger fugtighed for at ånde.
Sociale muligheder: solitær/enegænger (mødes gerne med andre til spisning) kun sammen i parringstiden.
Dag-/nataktive: nataktiv
Formering/årscyklus: Hermafrodit som to gange i sit hele liv lægger 100-300 æg om sommeren, som er fordelt på 2-4 pladser. Efter 3-4 uger klækker de små snegle. De er først hvid og får efter ca en uge de første pletter og striber.
Rengøring: Terrariet skal jævnligt renses for afføring og madrester.
Etablering af dyrehold
7. Terrariets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder.
Vinbjergsnegle-terrariet: Sand i bunden af terrariet, visnet rullegræs, grene med lav, sten, bark, vandskål,
Leopardsnegle-terrariet: visnet rullegræs, grene med lav og mos, bark, sten vandskål.
8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i jeres dyrehold (økosystem).
Vinbjergsneglenes største fjende er mennesket, hvad der har ført til at vinbjergsneglen er fredet i flere lande som f. eks. Danmark og Tyskland.
Snegle er desuden føde for mange andre vigtige dyr i naturens økosystem såsom biller, pindsvin, tudser, grævlinger og ræve. Derudover kan også flere fugle som solsorte og krager også godt lide snegle.
Leopardsneglen har som fjende fx pindsvin, spidsmus, mange fuglearter men også frøer, tudser, blindorm, firben og andre slanger. Men også insekter og parasitter som svampe kan blive farlig for æggene.
9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på jeres blog. I kan evt. vælge at holde flere forskellige dyr der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.), eller som er foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, fluer / edderkopper, regnorm /skildpadder
Vinbjergsneglene såvel som leopard sneglene findes også i vores biotop, vi har dog valgt at indrette et terrarie til hver slags snegl pga. observation.
Litteratur: weichtiere.at
naturgartenideen.de
tierforum.de
schneckenhilfe.de
wikipedia.org/tigerschnegel
youtube (diverse videoer om dyrene og deres holdning)
floristik24.de
gartenjournal.net
tigerschnegelshop.de
schnecken-forum.de
schnegelfarm.de
wikihow.de (schnecken züchten)
naturbasen.dk
vestrehus.dk
biologie-schule.de
Mein-schöner-Garten.de (Pflanzenschutz)
fredag den 13. august 2021
Dyreholdsopgave B
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Udviklingsprojekt opgave 1
Ved vores forbesøg på Engelsby børne- og ungdomshus fik vi en rundvisning i institutionen. Den største undren der opstod hos os var, at der...
-
3.6.21 Ekspedition til ‘Have til mave’ i Fiskbæk Efter at vi om formiddagen har sat frø i vores højbed og div. potter i Åbenrå, gik det om...
-
Om morgenen fik vi et teoretisk oplæg af Ib om ‘friluftsliv som fag i pædagogikken’ hvor vi blandt andet snakkede om friluftsliv som et k...
-
Nu er der gået 21 dage siden vi fik frøene i jorden og udviklingen skrider frem. Eksperiment 1: Såvel rucolaen som også squash planterne ud...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar