fredag den 3. september 2021

Udviklingsprojekt opgave 1

Ved vores forbesøg på Engelsby børne- og ungdomshus fik vi en rundvisning i institutionen. Den største undren der opstod hos os var, at der ikke gøres brug af det ‘grønne’ udeareal som størstedel er dækket med bark muld og består af 2 højbeder, ét bed med jordbær, 2 buske og ét grantræ. Derudover er et lille areal brolagt hvor der står tre borde og et par stole. Vi fik at vide, at dette uderum for tiden ikke bliver brugt i hverdagen på institutionen. 


Derfor vil vi i vores udviklingsprojekt gøre brug af det ‘grønne’ areal og vise hvilke muligheder området byder, som de har lige foran døren. I vores forløb vil vi arbejde med hvirvelløse dyr som børnene skal finde, idet vi sammen med dem laver forskellige fælder som bagefter bliver gemt i arealet. Efterfølgende vil vi sammen med børnene samle fælderne op og bestemme, benævne og klassificere de fundne dyr vha. dialogisk vidensformidling og vidensdeling.


Med forløbet håber vi, at kunne fremme interessen for udearealet hos institutionen og hos børnene så det bliver brugt mere. Gennem vores forløb med udviklingsprojektet vil vi gøre brug af aktionslærings-modellen. I det pædagogiske arbejde med fokus på natur og udeliv handler det om at give børnene adgang til naturoplevelser og naturforståelser.


På den måde vil vi fremme naturforståelsen hos børnene, såsom bestemmelse af hvirvelløse dyr. Det er vigtigt at børn lærer deres naturlige omgivelser at kende, for også at kunne benævne de enkelte dyr og forstå sammenhænge i de naturlige kredsløb. Som fx hvad spiser de forskellige hvirvelløse dyr og hvem spiser dem igen?


Med aktiviteten vil vi opnå, at børnene får en positiv oplevelse med emnet natur og udeliv, og at der etableres en form for empati overfor dyr og naturen. Samt understøtte børnenes evne til at bestemme og benævne dyrene og hvad de favoriserer af føde. Om børnene får et udbytte af aktiviteten, kan vi se idet de er opmærksomme, viser interesse, undren og nysgerrighed i forløbet. At de er aktiv med i dialoger og undersøgelser i aktiviteten og at børnene undervejs bliver bedre til at bestemme og benævne dyrene.


Vi vil sammen med børnene stille forskellige faldfælder op som er glas uden låg med forskelligt indhold, kartoffelfælder og andre frugtfælder. Ideen er at se hvilke dyr der går i hvilken fælde. Udover det vil vi sammen med børnene forberede lokkestrimmler: vi skærer strimler ud fra et stykke stof og blander lokkestofferne i skåle. Efter strimlerne blev dykket i de forskellige lokkestoffer, hænger vi dem i nogle træer og venter på sommerfugle og insekter. Hvor vi vil observere og dokumentere insekterne i form af billeder og tekst.


Vores undersøgelsesspørgsmål er - hvilke dyr findes der på et sådant areal i en institution i byen og hvilken tilgang, forståelse og interesse har børnene omkring naturfagligt viden. Vi er nysgerrige på at se, om vi kan vække interesse og/eller fordybe deres viden om hvirvelløse dyr.


Det er relevant for os som pædagoger, at have viden om hvirvelløse dyr, for at kunne formidle emnet. Der findes utalligt inspirationsmateriale til emnet og vi vil bl.a. benytte os af Krible Krable materialet til bestemmelse og vidensformidling.


For at undersøge de hvirvelløse dyr, vil vi arbejde med iagttagelse/observation, billede/videoanalyse og bestemmelsesark. Derudover gennem katalog-, analog-, dialogisk-, kropslig viden og phronesis som er specielt befordrende for langtidshukommelsen hvis de fem vidensformer forekommer samtidigt. 



Litteratur:

Edlev, L. T., (2015), Natur og miljø i pædagogisk arbejde, Munksgaard

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D., (2015), Natur og udeliv; Læring i naturen, Hans Reitzels Forlag

Haugaard Jensen, P. & Ono Bjerresø, A., (2020), Krible Krable Mikroforsker, Naturvejledning Danmark, Novo Nordisk Fonden

Laustsen, R. & Schunck Svendsen, L., (2021), Krible Krable Sommerfuglens forunderlige verden, 2. oplag, Naturvejledning Danmark, Novo Nordisk Fonden

Kaber-Bühler, C., et al, (2021), Krible Krable; Forskellighed, 1. oplag, Naturvejledning Danmark, Novo Nordisk Fonden

Krogh, S. & Smidt, S. (2014), Aktionslæring i pædagogisk praksis, Dafolo Forlag

Ravn, H. P., (1953) Insekter i farver, 8.udg. 5. oplag, Politikens Forlag A/S

Vilsholm, A., Vilsholm, L.R. & Åxman, S. R., (2021), Krible Krable Mikroforsker i dagtilbud, 1. oplag, Naturvejledning Danmark, Novo Nordisk Fonden

 

 

1 kommentar:

  1. Hejsa - tak for opgaven. Vi ses til vejledning på ZOOM i morgen :-)

    SvarSlet

Udviklingsprojekt opgave 1

Ved vores forbesøg på Engelsby børne- og ungdomshus fik vi en rundvisning i institutionen. Den største undren der opstod hos os var, at der...