onsdag den 23. juni 2021

Dyreholdsopgave A

 


Mål for dyreholdet

1. Vælg en bruger/borgergruppe


  • Sfo 0-3 klasse


Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese?

2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?


  • opbygge empati overfor dyrene,

  • tolkning af dyrenes kropssprog

  • stress reduktion (low arousal)

  • demokratisk dannelse - viden om dansk fauna

  • stimuli af sanser og motorik/finmotorik

  • opgør med dyrebilledet som kødindustrien har plantet hos os


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes 

med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 


  • på øjenhøjde for iagttagelse

  • indretning så naturligt som muligt

  • tilgængelig for berøring



4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet 

give anledning til at introducere/bearbejde?


  • lære og kunne benævne, f.eks: 

    - 5 hvirveldyrearter: fisk, padder, krybdyr, fugle, pattedyr 

    - hvirvelløse dyr: orme, muslinger, leddyr, bløddyr

    - kropsdele - kløer, ører, næse/snude/snabel, vinger

    - foder - kød, plante, nektar

    - arter - insekt, fugl, pattedyr, amfibier

    - fællesskaber - ene, gruppe, familie, sværm,



5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?


  • Forståelse for sammenhæng/kredsløb i naturen

  • Empati for dyret og dermed fremme sociale kompetencer

  • respektfuld omgang med dyret

  • Agte dyrevelfærden

  • Overtage ansvar

  • Børnene er nysgerrige for dyreholdet

1 kommentar:

  1. Meget relevante overvejelser - overvej at underbygge dem med henvisning til grundbogen og inddrag evt. også Folkeskoleloven og/eller fællesmål for Natur/teknologi.
    Det bliver spændende at se hvilke dyr I beslutter jer for :-)

    SvarSlet

Udviklingsprojekt opgave 1

Ved vores forbesøg på Engelsby børne- og ungdomshus fik vi en rundvisning i institutionen. Den største undren der opstod hos os var, at der...