Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borgergruppe
Sfo 0-3 klasse
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese?
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte?
opbygge empati overfor dyrene,
tolkning af dyrenes kropssprog
stress reduktion (low arousal)
demokratisk dannelse - viden om dansk fauna
stimuli af sanser og motorik/finmotorik
opgør med dyrebilledet som kødindustrien har plantet hos os
3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes
med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?
på øjenhøjde for iagttagelse
indretning så naturligt som muligt
tilgængelig for berøring
4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet
give anledning til at introducere/bearbejde?
lære og kunne benævne, f.eks:
- 5 hvirveldyrearter: fisk, padder, krybdyr, fugle, pattedyr
- hvirvelløse dyr: orme, muslinger, leddyr, bløddyr
- kropsdele - kløer, ører, næse/snude/snabel, vinger
- foder - kød, plante, nektar
- arter - insekt, fugl, pattedyr, amfibier
- fællesskaber - ene, gruppe, familie, sværm,
5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
Forståelse for sammenhæng/kredsløb i naturen
Empati for dyret og dermed fremme sociale kompetencer
respektfuld omgang med dyret
Agte dyrevelfærden
Overtage ansvar
Børnene er nysgerrige for dyreholdet
Meget relevante overvejelser - overvej at underbygge dem med henvisning til grundbogen og inddrag evt. også Folkeskoleloven og/eller fællesmål for Natur/teknologi.
SvarSletDet bliver spændende at se hvilke dyr I beslutter jer for :-)