OPGAVE D
Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Idet vi beskriver dyreholdet fra starten af og dens udvikling, hvilke overvejelser vi havde i begyndelsen, hvorfor vi besluttede os for at holde snegle, vores research omkring sneglene, deres levevis og foder, indsamling af sneglene, hvordan vi indrettede terrarierne og hvordan de vedligeholdes, hvordan der er at holde snegle.
I første omgang vil vi fremme børnenes naturforståelse, samt opbygge empati overfor dyrene, i det vi sammen med børnene observerer sneglene. Bagefter må de tage sneglene ud og lade dem kravle på hånden, som også vil være med til at understøtte stress reduktion (low arousal) og stimulere sanserne og motorikken/finmotorikken.
Vi understøtter børnenes demokratiske dannelse, idet vi formidler viden om dansk fauna gennem dialogisk viden.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Efter at vi sammen med børnene har observeret sneglene, vil de få et ark med en snegl og begreberne/billederne af diverse kropsdele på, som de skal tilordne de rigtige steder på sneglen. Hvorefter børnene får tid til at tegne og farvelægge en snegl selv.
I den anden del af aktiviteten får børnene udleveret et ark med forskellige fødevarer. Her må børnene sætte kryds ved det foder de formoder, sneglene bliver tiltrukket af. Efter aktiviteten sammenligner vi deres formodninger med resultatet.
OPGAVE E
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Vi fik selv meget viden om vinbjergsnegle, leopardsnegle og deres levevis.
At de for eksempel:
- kun spiser rådne eller gamle grøntsager
- at de har en raspetunge med ca. 40.000 tænder
- at de øverste stilke er til at se og lugte og de nederste følehorn til at føle og smage
- at de spiser/optager kalk for at bygge deres hus som bliver udformet ved kapperanden
- fordi de er hermafroditer lægger begge snegle efter parringen æg.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
At formidle børnene dyrevelfærd og omgangen med dyret. Dyret skal behandles omsorgsfuld og respekteres i deres måde at være og leve på. De skal tage hensyn til deres behov og givetvis lovgivningen.
Om man må holde vinbjergsnegle fordi de er beskyttet og hvis ja - hvor længe? Må man samle dem op fra naturen?
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
- Naturfaglig dannelse
- Naturforståelse
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
- at uddybe vores viden om sneglene, med overraskende nye inputs
- at finde dem efter flere dages søgning
- at indrette terrarierne efter deres behov
- at iagttage sneglene ved parringen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar